Tekst en foto’s – CINTHA ROOD voor STYLEVISION

Aan kapsalons geen gebrek in de Haarlemse binnenstad. Maar van een salon zoals die van Sanjay Ramcharan (33) is er waarschijnlijk geen tweede te vinden. Het monumentale pand aan de Oude Gedempte Gracht ademt grandeur en exclusiviteit. ‘We bieden een relaxmomentje’

Het komt niet zelden voor dat voorbijgangers hair salon Addict in Haarlem binnenlopen en verwachten dat ze in een interieurwinkel staan. Je kunt het ze niet echt kwalijk nemen. Niet alleen de monumentale gevel en de authentieke opgang spreken tot de verbeelding, het interieur van de salon is wonderschoon. In bijna elke nis of hoekje blijft je blik hangen door de exotische objecten waaronder beelden van vogels, edelstenen, vazen, spiegels of bloemen. Het meest in het oog springend zijn de warme, diepe kleuren zoals oker of turquoise die terugkomen in het bombastische, gebloemde behang en het fluwelen meubilair.

 

Paplepel

Sanjay Ramcharan is sinds november vorig jaar trotse eigenaar van de salon en eigenhandig verantwoordelijk voor de inrichting. De liefde voor het kappersvak zat al vroeg in de hair professional. “Na de havo te hebben afgerond ging ik economie studeren, maar dat was natuurlijk niet bepaald creatief, iets wat ik erg miste. Eigenlijk verwachtte iedereen wel dat ik voor het kappersvak zou kiezen, ik was vroeger altijd al met het haar van mijn moeder en mijn zusjes in de weer.” Op zijn achttiende deed Sanjay de kappersopleiding in Groningen, waar hij is geboren en getogen. Na de nodige particuliere opleidingen was hij klaar om de vloer op te gaan.

 

Op slag verliefd

“Wat ik vooral niét wilde, was een standaard kapper worden. Ik wilde altijd al werken voor shows en fotoshoots, dat kan niet met alleen de basisopleiding. Daarom heb ik ook in het buitenland diverse cursussen gevolgd”, vertelt Sanjay. Acht jaar geleden werd de kapper hair artist bij L’Oréal en werkte hij nog een aantal dagen bij een salon. Tot hij besloot om het roer helemaal om te gooien. “In 2019 besloot ik voor mezelf te gaan, ook m’n klanten gaven me het vertrouwen en ik zag in dat ik wel gek zou zijn als ik het niet zou doen. Ik ben alle mogelijkheden gaan onderzoeken en kwam in Haarlem dit pand tegen, waar ik gelijk compleet verliefd op werd.”

 

Versailles

Aan de authentieke details zoals de schouw voorin de zaak, maar ook de plafonds en zelfs scheuren mocht niets worden veranderd. Maar het zijn juist die originele elementen die Addict zo bijzonder maken. Sanjay: “Ik ga vaak naar Parijs en ik ben verliefd op die stad. Ik wilde het Versailles-gevoel dan ook terug laten komen, waarin alles over de top is.” Addict lijkt niet op een salon, en dat was precies de bedoeling van de creatieve duizendpoot. “Mensen krijgen de ruimte en het voelt hier veel meer privé dan in de gemiddelde salon. De sfeer is rustig, ik wil mijn klanten echt een relaxmomentje bieden.

Onderweg naar Addict passeren voorbijgangers meerdere kapsalons. Dat is Sanjay natuurlijk ook niet onopgemerkt gebleven. “Dat is het moeilijke aan een eigen zaak, want hoe zorg je ervoor dat een klant voor jou kiest? Veel mensen vinden mijn manier van kleuren en styling goed, ik doe niet aan wassen, knippen, föhnen en klaar, ik ga voor een kapsel.” Styling, of de puntjes op de i, is een van de unique selling points van Addict en wat Sanjay het allerliefste doet. “Juist styling zorgt voor een wow effect”, vertelt hij. De reacties van mensen is wat mijn vak zo mooi maakt, dat ze gelukkig en zelfverzekerd de deur uitlopen en ik het beste van mensen naar voren heb gehaald. Dat is waarom ik kapper ben geworden.”

 

Een eindplan heeft de energieke ondernemer al. “Addict Groningen”, vertelt hij resoluut. “Daar kom ik vandaan en die mentaliteit zit nog altijd in me. Ik heb lang in Amsterdam gewerkt en ik ging altijd van shoot naar fashion show, maar van binnen ben ik heel nuchter. Hier in Haarlem ben ik echt op m’n plek, maar er is ook veel stress en drukte. In Groningen gunnen mensen zichzelf de tijd. Een filiaal in Groningen is dan ook mijn doel, dan kan ik daar heerlijk pensioneren.”